Projektek
Kortárs Netmentor Program
A cél a kortárs hatás mederbe terelése, a valóban értő segítségnyújtás, információközlés megtanítása először a segítő fél, végső soron pedig mindkét fél kompetenciának növelésével. A kortárs mentor program nem csak a programban közvetlenül résztvevőket érinti, hatása az egész iskola, illetve a mentortevékenység során a programba bevont általános iskolák, kollégiumok tudatos internethasználattal kapcsolatos attitűdjére, az ezzel kapcsolatos problémák kezelésére kihathat.
Mi történik a programban?
A NETMENTOR programban kilencedikes diákokat képzünk, akik a saját iskolájukban vagy más intézményben tudatos internethasználattal kapcsolatos foglalkozásokat tartanak, mentorálják kortársaikat, és a náluk fiatalabbakat.
A program nem csak a közvetlenül bevont diákokat érinti, hanem az egész iskola tudatos internethasználattal kapcsolatos attitűdjére kihat.
Miért van szükség kortárs médiamentor programra?
A gyerekek intenzív internethasználata egyre fiatalabb korban válik általánossá, ami számos ismert kockázattal jár. Erre a helyzetre reagáló megoldás lehet a kortárs mentorok bevonása annak érdekében, hogy lehetővé tegyük a gyerekek biztonságosabb internethasználatát.
A gyorsan változó digitális médiakörnyezetben a felnőttek jellemzően más platformokon, más tevékenységeket folytatnak, mint a fiatalok, ezért kevéssé ismerik a gyerekek által használt online terek működését, illetve sokszor arról sincs tudomásuk, mik azok a felületek, amiket használnak és arról sem, hogy hogyan. Nem képesek követni az újdonságokat, a változásokat, sokszor értetlenül, elutasítóan kezelik az új jelenségeket. Számos fontos jelenség marad rejtve a felnőttek előtt. Egy kortárs, egy hasonló korú fiatal ezzel szemben benne él ebben az új online környezetben, jellemzően hasonló az online jelenléte, követi a trendeket, értesül az újdonságokról. Ismeri azokat a jelenségeket, azt a közös nyelvet, amely a fiatalok internethasználatában meghatározó.
A gyerekek életében felső tagozatra a kortársak válnak elsődleges szocializációs közeggé, természetesen a legtöbbször láthatatlanul, indirekt módon: divatirányzatok, trendek képében. Jellemző a digitális világban szerzett élmények megosztása, beszédtéma az újdonságok használata, események, képek, információk folyamatos megosztásán keresztül az egymással zajló interakció.
A program folyamata:
A kortárs mentor programba iskolák jelentkezhetnek, az intézményvezető által aláírt részvételi szándéknyilatkozat beküldésével. Az intézmény vezetése ezzel jelzi, hogy vállalja a programban való részvételt, a netmentor diákok, patrónus tanárok munkáját; fogadó iskola esetén pedig örömmel biztosít lehetőséget a program működésére.
A képzési folyamat első lépése a résztvevő mentor középiskolák és fogadó általános iskolák tantestülete számára tartott interaktív tájékoztató – érzékenyítő workshop, amelynek során a program bemutatásán túl a tudatos médiahasználattal kapcsolatos kérdések, a tanórai integráció lehetőségeiről is szó esik.
A programban intenzíven részt vevő patrónus és koordinátor tanárok egy egynapos felkészítő képzésen vesznek részt, amelynek során megtervezhetik azt is, hogyan valósul meg a program saját intézményükben.
A kiválasztott kortárs mentorok (iskolánként 10-12 diák) egy másik iskola diákjaival közösen vesznek részt a háromnapos NETMENTOR képzésen, amelyet képzett egyetemi hallgatók tartanak.
A képzések után a patrónus tanár felkészítésével, szervezésével a diákok ellátogatnak a fogadó osztályba, és megtartják a hat, egyenként 45 perces netmentor foglalkozást, esetleg más, közös tevékenységet terveznek.
A program szereplői:
- Kortárs mentor (netmentor): Olyan kilencedikes diák, akit tanára javasol a programba, de önként vállalja a részvételt. A mentorok ideális esetben a teljes 9. évfolyamon, és tizedikben is folyatják a mentortevékenységet, amennyiben az iskola erre lehetőséget biztosít.
- Patrónus tanár: Minden iskolából két patrónus tanár vesz részt a programban. Ők felelnek a program megvalósulásáért az iskolákkal egyeztetve, részt vesznek a képzésen, és támogatják a mentorokat.
- Középiskola: a program központi szereplője, biztosítja a mentorprogram működésének feltételeit, támogatja megvalósítását.
- Fogadó iskola: Négy/ötévfolyamos középiskola esetén a mentortevékenység elsősorban az intézményen kívül, a fogadó általános iskolában valósul meg, a 6-7. évfolyamosoknak a netmentorok által tartott foglalkozások keretében. Itt is fontos az iskola elkötelezettsége, aktív részvétele, a tantestület tájékoztatása.
- Koordinátor tanár: a fogadó általános iskolát a programban a koordinátor tanár képviseli, ő egyeztet a patrónus tanárokkal a képzések megvalósulásáról, esetleg további tevékenységekről, visszajelzést ad a mentorfoglalkozásokról a patrónus tanárnak és az iskolavezetésnek.
- Képzők: Digitális Gyermekvédelmi Stratégia képző csapata, akik a tantestületi tréninget, a patrónus tanárok képzését és a mentorképzést végzik.
- Programvezető: A program szakmai felelőse, a mentorképzés lebonyolításáért felel, és folyamatos segítséget, támogatást nyújt a projekt során.
- Programkoordinátor: A program adminisztratív lebonyolítását segíti.